Sunday, June 28, 2009

cinta kau dan aku- Siti Rosmizah


Dah lama tak ber-update blog nih. As promised, entry kali ni adalah untuk berkongsi 'rasa' membaca karya Siti Rosmizah- 'Cinta kau dan aku'. Mantap! Jalan cerita yang penuh dengan konflik dan penggayaan perkataan yang dinamik. Penulis bijak bermain dengan perasaan pembaca- kelakar, sedih, suspens semuanya di adun secukup rasa. Saya berjaya habiskan novel nih dalam masa 1 1/2 hari sahaja dan dah lebih 2 kali mengulangi pembacaan.


Sinopsis:-

Cinta Kau dan Aku menyelongkar kisah kehidupan seorang gadis lasak pintar; Nur Farisya Iman @ Risya yang mempunyai impian menjadi pemandu. Impian Risya tercapai bila dia ditawarkan jawatan pemandu peribadi pada seorang CEO muda; Farish Hakim. Pertemuan yang tidak disengajakan itu melahirkan cinta pandang pertama Farish pada Farisya. Hubungan yang makin akrab kerana keserasian Farish dengan sifat lurus , tulus juga keselambaan Risya makin melebarkan rasa kasih Farish pada Risya. Keuzuran yang menimpa ibu Risya di kampung dan huluran bantuan segera dari Farish telah membuka lembaran baru dalam kehidupan Risya bila dia diminta ibunya mengahwini Farish selepas selesai ibunya menjalani pembedahan. Risya yang terpaksa akur membuat rencana bersama rakan karibnya, Zack Kapcai dan Zamilah untuk mengelak dari berkahwin dengn Farish, namun rencananya terbongkar tanpa pengetahuannya dan selesai majlis ijabkabul dia dikejutkan dengan penampilan Farish sebagai suaminya!. Akur dengan suratan takdir, perkahwinan dilalui dengan redha namun sikap cemburu yang keterlaluan suami, ego, panas baran ditambah kemunculan adik ipar dan bekas tunangan suami memburukkan lagi suasana rumahtangga. Fitnah yang diatur kedua wanita itu akhirnya meleraikan ikatan perkahwinan yang baru berusia 5 bulan dan penceraian juga tragedi keguguran yang menimpa telahmembuka lembaran baru dalam hidup Farisya. Dia bangkit membina hidup baru.6 bulan berlalu, Farish kembali dan pertemuan secara tidak sengaja dengan bekas isteri akhirnya membawa kepada rentetan pembongkaran pakatan keji yang membawa kepada keruntuhan mahligai mereka dahulu. Farish yang insaf, sedar ingin kembali, namun Farisya yang sudah parah jiwa nya sudah tertutup pintu hati untuk memberi ruang untuk Farish kembali bertakhta.


Courtesy of: kedai buku

Note: Ape lagi...cepat gi serang kedai-kedai buku berdekatan... Novel ni memang best yang amat..Emosi anda pasti terusik! =)

2 comments:

k'lin said...

mmg best pon buku ni ... kak lin dah baca ... nangis pon x sedar ..

Miss Szeiqa said...

told ya!.... memang best abes...~