Saturday, August 15, 2009

Salam....

Sengaja saya post entry ni untuk berkongsi pengalaman saya hari ahad lepas (090809). Niat di hati nak ke Gurdian-Jusco memburu mask...al-maklumlah sekarang kan musim H1N1. Sebelum ke sana, saya singgah di Pandan Indah untuk lunch...tak terasa nak makan nasi makanya, saya putuskan untuk menikmati rojak dan cendol yang dijual oleh seorang pak cik ni.

Sambil-sambil duk layan makan, mata saya khusyuk memerhatikan 1 kedai ni. Laku betul bisnes, berpusu-pusu orang keluar masuk.

Rupa-rupanya kedai Magnum...ala, yang tikam nombor ekor tu. Yang peliknya, 'customer' tu majoritinya melayu... macam-macam peringkat umur, yang muda...yang tua, perempuan, lelaki...semuanya berlagak biasa. Padahal terang-terang ditampal notis di luar premis tu:-

'Orang Islam dan yang berumur 21 tahun ke bawah tidak dibenarkan berada di dalam premis'

Bazir duit je tampal notis tu kalau tak emphasize. Ada satu ketika tu, seorang perempuan melayu 30-an bersama anak perempuannya singgah 'membeli tuah'. Kasihan si anak.... didikan sebegini yang dia dapat dari seorang ibu?

Sememangnya saya suka berjalan-jalan dan observe keadaan sekeliling tetapi observation saya kali ni memang mendukacitakan. Sedih mengenangkan mereka-mereka tadi. Usai makan, saya berborak sebentar dengan pakcik penjual rojak + cendol tu (ala-ala reporter dah ni):-

S: dah lama ke pakcik berniaga kat sini?
P: dah 6 tahun...kenapa?
S: tak dela...saya tengok kedai depan tu maju betul bisnes dia ye
P: kalau awak nak tahu, 90% yang bagi untung kat dia adalah orang kita, melayu.
S: pakcik tak try buat report ke?
P: nak report dengan sape? kalau dah polis pun masuk....lebai pun masuk

Pendedahan ni bukan untuk mengaibkan sesiapa tetapi sekadar berkongsi realiti yang berlaku di sekeliling kita. Atau barangkali, perkara sebegini dah jadi normal bagi kita? Al-maklumlah rata-rata rakyat Malaysia kan mengamalkan prinsip 'apa orang buat, orang tu punya pasal...kita jaga diri kita sudah'.

Sepatutnya pihak yang bertanggungjawab mesti la selalu pantau premis-premis ni. Kalau perniagaan mereka melibatkan orang Islam, tarik je lesen mereka! Mudah-mudahan mereka-mereka tadi sedar yang kaya itu si kafir, tetapi mereka-mereka itu akan terus papa dari ke halalan rezeki. Takkan dalam konsep Magnum pun mengamalkan '1Malaysia'? Karut!

p/s: Sang penikam nombor masih mengenakan pakaian yang selebet. Tak kaya-kaya jugak pun... ;P

'Lu Kita Pikir La Sendiri'

No comments: