Saturday, July 02, 2011

Visit Malaysia 2011- 3rd Trip

Ke mana pula destinasi percutian saya kali ini? Tanggal 4th May 2011, saya, adik, mak dan abah ke Pantai Timur,Terengganu dan Kelantan. Perjalanan ke sana dari Pulau Pinang melalui Grik dan menyusuri Banjaran Titiwangsa mengambil masa 9 jam lebih. Lagi memenatkan kerana tiada RNR di sepanjang perjalanan. Hanya bukit bukau dan hutan tebal. Kami berhenti seketika untuk menjamu selera sambil menikmati panorama indah di Tasik Banding.

Kami meneruskan perjalanan. Disebabkan terlalu jauh untuk ke Kuala Terengganu selepas menempuh traffic jam di Kelantan, kami singgah bermalam di Jerteh. Awal-awal pagi lagi, kami terus ke Kuala Terengganu. Destinasi pertama ialah, Masjid Kristal. Kami menaiki Cruise menyusuri sungai sambil diberi penerangan mengenai Terengganu, sejarah masyarakat dan penempatan mereka.

Seterusnya, kami ke Pasar Payang untuk shopping dan ke Restoran Chilada untuk lunch. Bila perut dah kenyang, mata pun dah berat kami check in Hotel Grand Continental. Aktiviti malam, kami kembali ke Masjid Kristal untuk melihat pemandangan indah pencahayaan masjid di waktu malam.

Keesokkan harinya, kami ke Perkampugan Keropok Losong memborong beberapa jenis keropok kering dan keropok lekor. Dalam perjalanan ke Kelantan, kami sempat singgah berkelah keropok losong di pesisir Pantai Terengganu. Setibanya di Kelantan, kami terus check in di hotel Grand Riverview. Lokasi hotel ini betul-betul di tepi Sungai Kelantan.
Dah puas berehatan, kami ke Pantai Cahaya Bulan dan ke Restoran Buluh untuk dinner.
Restoran ini pernah keluar di rancangan Jalan Jalan Cari Makan. Memang masakan di sini sedap-sedap belaka. Antara menu yang kami order ialah Ikan siakap bakar Oriental, ikan siakap bakar sambal, Ketam Stim Halia dan Tomyam Udang. Superb taste!

Selepas menikmati makan malam, kami membeli belah di Wakaf Che Yeh. Suasana di sini seperti Pasar Malam di Danau Kota,KL malah lebih meriah lagi. Banyak kain yang murah-murah dan cantik-cantik di sini, membuatkan pengunjung-pengunjung rambang mata jadinya.Badan dah penat dan letih, kami pulang ke hotel untuk beradu.
Hari terakhir sebelum pulang, kami sempat singgah di Pasar Siti Khadijah...shopping lagi! dan Rantau Panjang...lagi lagi...shopping! Kelantan dan Terengganu memang syurga shopping...! Jadi, jika anda ke Pantai Timur, pastikan bawak duit banyak-banyak ok... =)