Thursday, June 24, 2010

Day 1 (14/06/10)

Wahhh dah hampir 8 bulan tak berasap blog nih. Sempena Core-leave selama 2 minggu ni, tetiba rasa cam rajin pula nak mengasapkan blog nih dengan pengalaman percutian 5 hari 4 malam saya dan family ke Hong Kong dan China.

Day 1 (14/06/10) :

Berangkat meninggalkan Malaysia jam 6am dengan flight Air Asia AK5053. Perjalanan yang mengambil masa 3 1/2 jam memang membosankan. Nak tidur tak selesa, nak intai-intai tengok pemandangan nampak awan je. Dah bosan, makan je la- breakfast dengan Nasi Lemak Pak Naseer yang diservedkan oleh FA Air Asia sambil minum 100 plus - Combo Set cukup membuatkan perut bergolak lepas makan. Pagi-pagi dah minum air bikarbonat? Memang cari nahas. = D

Lebih kurang jam 10am kami tiba di Airport Hong Kong. Selesai clearance dengan Imigeresen, kami terus disambut dengan tour guide dan dibawa ke Hotel Metro Park, Mong Kok. Aktiviti hari ini, free & easy. Sampai je hotel, kami terus lunch dengan Maggie cup. Nasib baik tak ada masalah dengan Kastam sebab seludup Maggie banyak2 nih..Pepahamla, di HK nak makan memang payah sangat. Kat Airport tadi ada gak tengok-tengok di 7E dan Maxim kot-kot ada plain white bread ke. ..Alih-alih nampak roti baik punyer dengan minced pork bagai, terus terbantut hasrat untuk membeli.

Lepas rest dalam sejam dua, kami memulakan sesi memburu dinner. Dengan berbekalkan map dan informasi dari pekerja hotel, kami menyusuri jalan Nathan Road. Dari informasi yang diberikan, di Nathan Road nih ada satu kawasan di mana banyak makanan India dan Muslim. Jauh berjalan dah dekat 1 km, tak sampai-sampai lagi ke destinasi. Nak tanyakan orang-orang di sekeliling, dah masalah komunikasi... Serupa itik bercakap dengan ayam..masing-masing tak faham apa yang di ucapkan. Kami berbicara dalam English, respons yang diberikan dalam bahasa Cantonese. Nasib baik kami bertemu dengan seorang salesman yang boleh berbahasa English di sebuah kedai Nokia. Dia mencadangkan kami ke Tsim Sha Shui yang berhampiran dengan kedai makan India & Muslim tadi dengan menaiki teksi sebab agak semput kalau diteruskan dengan berjalan kaki. Maka, kami nekad menaiki teksi ke Tsim Sha Shui. Starting fee untuk teksi di HK ialah $18 bersamaan RM9. Dari separuh jalan Nathan Road ke Tsim Sha Shui yang terletak di penghujung Nathan Road memakan kos pengangkutan sebanyak RM15! Melampau betul~ Cuaca agak mendung dan berangin..pelik, sebab selalunya May- July hot & dry season di HK...

Banyak shopping mall dan butik-butik di kawasan ini. So, lepas je dinner terus shopping. Hasil buruan tak begitu banyak sebab barang-barang yang dijual agak mahal dan tak berpatutan. Yang dibeli pun cuma souvenirs dan perfume. Penat berjalan, badan dah letih...kami pun kembali ke Hotel dan ZZZzzz...