Saturday, June 26, 2010

Day 3: 16/06/10

Day 3: 16/06/10

Tour dimulakan dengan lawatan ke kilang jade. Di sini, kami diperkenalkan dengan pelbagai jenis galian yang menghasilkan jade dalam pelbagai grade. Ada jade yang 'glow in the dark', ada jade hijau, purple, biru dan macam-macam lagi. Memang mahal, harga jade yang dijual dalam lingkungan RM150 hingga mencecah puluhan ribu ringgit Malaysia. Tak dapatlah saya nak membeli apa-apa, sekadar cuci mata sahaja. Terdapat sudut untuk merasai teh laici. Boleh tahan rasanya, seperti teh cina tetapi lebih manis dan wangi.

Seterusnya, kami di bawa melawat ke kilang yang bersebelahan dengan kilang jade tadi...iaitu kilang memproses ginseng. Kami diberi introduksi tentang pemprosesan ginseng dan khasiatnya. Saya juga mengambil kesempatan untuk berjumpa dengan pakar sensei (doktor) untuk melakukan pemeriksaan kesihatan. Pakar di sini telah diiktiraf oleh kementerian kesihatan China.
Selepas lunch, kami dibawa pula ke kilang silk. Di sini, mereka memberi pendedahan tentang penghasilan sutera bermula dengan pengumpulan ulat sutera hinggalah terbentuknya kain sutera yang dijadikan selimut, cadar, pakaian dan hiasan. Sutera melambangkan kemewahan, harganya pun agak mewah, oleh itu kami sekadar cuci mata je la...

Dah selesai cuci mata, kami dibawa melawat ke Splendid of China dan China Folk Culture Villages. Splendid of China, ala-ala Taman Mini Malaysia, tetapi percayalah ia lebih advance dari itu dan it is beyond your expectations. Di sini, terdapat himpunan artifical scenery yang menjadi kebanggaan masyarakat China antaranya Yunan Stone Forest, Shaolin Temple, the Great Wall, dan Dali Three Ancient Pagodas. Terdapat lebih 80 binaan ditempatkan di sini dengan diserikan oleh landskap yang menghijau, menyejukkan mata yang memandang dan sangat mendamaikan.





China Folk Culture Villages, just like a shining pearl in Shen Zhen, contains an area of 22 hectares, it unfolds the vivid Chinese folk arts, customs and architectures to the tourists. The 24 viilages of 22 minority nationalities were set up according to the ratio 1 to 1.. With the concept of 24 villages and 56 customs, it is reputed as China Folk Custom Museum. Kami hanya sempat berjalan tak sampai suku jalan untuk melihat binaan-binaan tersebut kerana kawasan ini memang tersangatlah besar. Mujurlah ada train yang disediakan untuk melawat keseluruhan kawasan. Namun, kepuasan itu tak begitu dapat dirasai sebab tak dapat melihat binaan-binaan itu dari jarak dekat. Dah penat berjalan, kami dihiburkan pula dengan 'Cultural Show'. This is my first time watching musical theater. Memang best!!! Stage derang tersangatlah advance dengan beberapa layers, sound effect yang bagus, costumes yang colourful dan menarik semestinya memberi kepuasan kepada penonton. Ruginya, tiada gambar/video yang dapat diambil disebabkan bateri kamera yang dah nazak dan terus padam. Pastikan anda ke Splendid of China dan China Folk Culture Villages bila anda melawat ke Shen Zhen. Gerenti anda akan terpegun!



Usai dinner, sekali lagi kami dihantar untuk melaburkan wang di night market Gong Men. Shopping lagi....

No comments: